پایگاه خبری صبح بافق

۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار روز

گردشگری مذهبی به آن نوع گردشگری اطلاق می‌شود که مردم به صورت انفرادی یا جمعی و به منظور زیارت، تبلیغ مذهبی یا حتی گذران اوقات فراغت به اماکن و مناطق مذهبی سفر می‌کنند. بزرگترین شکل گردشگری مذهبی جمعی، مراسم پیاده‌روی اربعین و زیارت امام حسین در کربلا است که به صورت سالانه برگزار می‌شود. در آمریکای شمالی، گردشگری مذهبی حدود ۱۰ میلیارد دلار از صنعت گردشگری را شامل می‌شود.
از مشهورترین شهرهایی که مقصد گردشگران مذهبی است می‌توان به مکه، مدینه، کربلا، اورشلیم و بنارس اشاره کرد. سازمان جهانی گردشگری تعداد گردشگران مذهبی در سرتاسر جهان را حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سال تخمین می‌زند.در ایران اسلامی مشهد،قم،شیراز به ترتیب بیشترین گردشگری مذهبی را بخود اختصاص میدهند.این مقوله میتواند در شهر مذهبی بافق نیز که خواستگاه آیین مذهبی خاص و منحصر بفرد خود از قبیل مراسمات تاسوعا ،عاشورا،نخلبرداری روز سیزدهم محرم و آیین اجغه زنی و… در کنار وجود آستان مقدس امام زاده عبدالله (ع)که چون نگینی در مرکز شهر واقع گردیده منبع جذب گردشگران مذهبی از سرتاسر ایران بلکه جهان باشد.رونق توریسم مذهبی مستلزم همکاری ارگانهای ذیربط و تربیت تورلیدرهای مسلط به زبان خارجی و آشنا به نحوه و علت و چرایی برگزاری این آیین ها میباشد.
با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت مقوله گردشگری و اینکه تاثیر پذیری گردشگر از فرهنگ مردم اماکن مذهبی میتواند شاخصه مهم موضوع باشد لذا گردشگری مذهبی میتواند مکمل گردشگری طبیعی تاریخی و فرهنگی شهرستان بافق به حساب آید تا علاوه بر تاثیر مثبت فرهنگی گردشگری بر ایجاد اشتغال و درآمد زایی این صنعت پاک بیفزاید.انشالله.

محمود قانعی
فعال گردشگری و دبیر سابق کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر بافق.

ارسال دیدگاه