پایگاه خبری صبح بافق

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار روز

به گزارش صبح بافق؛ نشست علمی جنگ و دستاوردهای تمدنی آن با حضور سیدحسین ضیایی کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه امام جعفر صادق(ع)، سرهنگ نصیری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج بافق و جمعی از یادگاران دفاع مقدس در محل پایگاه شهید صدوقی شهرستان برگزار شد.

سیدحسین ضیایی کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه امام جعفر صادق(ع) در خصوص دست آوردهای تمدنی دفاع مقدس گفت: هسته اولیه تشکیل دهنده هر تمدنی هویت و تفکر هست که بر اساس هویت و تفکر یک فرهنگ وتمدنی ایجاد شود. دومین لایه، لایه فرهنگ هست که تفکر و هویت یک فرهنگی را در جامعه ایجاد و کلا یک جامعه ای را می سازد.

وی در ادامه به لایه تمدن اشاره وبیان داشت: تمدن می تواند از معماری یک شهر گرفته تا سیاست، اقتصاد، فضای نظامی و همه ابعاد را شامل شود. قبل از انقلاب عملا در تمدن غرب غرق شده بودیم و حرفی برای گفتن در برابر آن نداشتیم و نهایت هویتی که برای ما ایجاد کرده بودند یک هویت ایرانی با سلطنت شاهنشاهی و تکیه بر قدمت ۲۵۰۰ ساله بود و عملا وارد فرهنگ وتمدن ما نشده بود.

ضیایی تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی از لحاظ سیاسی حرف جدیدی زده و تمدن غرب حذف و یک تمدن مبتنی بر یک هویت ایجاد شد اما این تمدن نوپایی که از سال ۱۳۵۹ با جنگ شروع شد در بعد فرهنگ، تفکر و تمدن دچار یک سرعت بالایی شد.

کارشناس مسائل ارشد علوم سیاسی شهرستان بافق بیان داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی تهاجمی به سمت تمدن غرب صورت گرفت. مبنای تمدن غرب روی این استوار است که انسان و منافع انسان اصل است و خانواده در آن اصلا جایگاهی ندارد و من بودن برای فرد مهم است. چیزی که در اسلام ناب محمدی(ص) داریم محور و تنظیم کننده روابط تمام خلقت خدا و قوانینی را که خدا گفته است.

ضیایی اظهار داشت: هویت خدامحوری در انقلاب زمانی که جنگ شروع می شود اوج پیدا می کند جایی که باید از وطن دفاع و از جانت بگذری و مبنای تمدن غرب که خود محوری هست را له ومبنای تنظیم روابط خدا شود. اولین جایی که تفاوت هویتی تمدن اسلام با غرب مشخص می شود دفاع مقدس است که هویت شما را برای تمدن نوین اسلامی بازسازی می کند.

وی ادامه داد: انسانی که تا دیروز حاضر نبود از کوچکترین لذات خود بگذرد امروز از همه هستی خود می گذرد. این فرهنگ از خودگذشتگی وخدامحوری هست و این تفکر فرهنگ شهادت و از خودگذشتگی  را در جامعه به وجود می آورد.

عضو هیات مدیره و مسئول کمیته بصیرتی، سیاسی کانون توسعه ارزش ها تصریح کرد: بسیج یعنی یک تعداد افرادی حاضرند از تمام منافع شخصی خود برای حل مشکلات مردم گذشت کنند. این نگاه در دوران دفاع مقدس همه گیر و اوج گرفت و جامعه را به سمت تمدن اسلامی برد. بزرگترین دستاوردهای تمدن اسلامی دفاع مقدس ذبح هویت من بودن و خدامحوری و ولایت در راس قرار گرفتن بود و این رابطه یک فرهنگ در بین مردم می شود و تمدن اسلامی یک گام به سمت جلو حرکت می کند و زمانی که جامعه اسلامی تشکیل و مبنا می شود بسیج، جهاد سازندگی و نهادهایی ساخته می شود که منفعت شخص من در آنها مهم نیست.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی شهرستان به بعد از جنگ هم اشاره و بیان داشت: بعد از دفاع مقدس از طرف دشمن که ضربه محکمی خورده تهاجم برعکس صورت می گیرد و این تهاجم فرهنگی هویتی را یک فرد دوراندیشی مثل شهید آوینی از سال ۱۳۶۸ می بیند و دقیق این رگه ها را که می بیند شروع به نوشتن مقالاتی علیه تفکری می‎کند  که می خواهد دوباره منفعت من و مادی گرایی را در جامعه غالب و روحیه ایثار و فرهنگ شهادت را کنار بگذارد و دوباره نگاه و هویت خاص خود را غالب کند.

وی افزود: جریان ها و تمدن غرب در مقابل تمدن نوین اسلامی که پایه های آن در حال شکل گیری هست یک تهاجم فرهنگی صورت می گیرد و این فقط بحث حجاب نیست و ریشه ای تر هست دوباره خدا وولایت را حذف و اصل را من بودن قرار دهد. امروز در مقابل جریان تمدنی دفاع مقدس که فرهنگ شهادت، مقاومت و ایثار را ترویج می دهد در کشور و شهر ما دو جریان سرمایه سالاری و عوام فریبی منافقانه ایستاده اند و سعی در ضربه به هویت انقلابی مردم و ترویج سبک زندگی غربی دارند.

ضیایی گفت: یکی از اصلی ترین نهادهایی که براساس این تفکر ساخته شده کاملا کنار گذاشته می شود و جهاد سازندگی با وزارت جهادکشاورزی ادغام و یک نهاد انقلابی تبدیل به یک اداره می شود. در اقتصاد تجمل و لذت گرایی اصل می شود و با بهانه های خاص در حال کارکردن هستند و مانور تجمل گرایی راه می اندازند و شروع به تهاجم به دستاوردهای تمدنی که در این هشت سال داشتیم می کند. دشمن نقطه شروع شکل گیری این تمدن را فهمید و فهمید کدام نقطه را باید هدف گیرد و برعلیه تمام مقدسات و نهادهای انقلابی نوشتند. این نهادهای انقلابی صرفا یک اداره نیست بلکه یک نهادهای تمدنی هست که هویت و فرهنگ اصلی را نگه دارد.

نایب رئیس هیات مدیره کانون توسعه ارزش ها شهرستان بافق در پایان تصریح کرد: هدف ما طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، باید تمدن خودمان را داشته باشیم وگرنه برده دیگران هستیم. اگر امروز دشمن هویت ما را بزند همه چیز ما از بین رفته است، اگر امروز فرهنگ ایثار، شهادت و از خودگذشتگی در جامعه فقط یک ویترین شود هرگز تمدنی که رهبری می خواهد به آن نخواهیم رسید. بزرگترین جنگ امروز ما جنگ هویتی وفرهنگی هست.

روایت گری حاج کاظم رستگاری از یادگاران دوران دفاع مقدس و مداحی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

انتهای پیام/ع.ع

ارسال دیدگاه