پایگاه خبری صبح بافق

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار روز

به گزارش صبح بافق؛ شایعه اهداف گوناگونی دارد. گاه فردی را میزند، گاه گروهی را آزار می دهد، گاه تفکری را مورد هجمه قرار می‌دهد، گاه بدنبال برآورد ظرفیت منطقه ی مورد پخش است. گاها سیاسی است و مثلا نزدیک انتخابات بازارش داغ می شود و بعضاً اجتماعی و بدنبال جریان سازی است. گاها اقتصادی و مثلا برای شکستن ارزش بورس و یا کالایی است و یا برعکس.

گاها پخش آن به دست دشمن است و گاه دوست نا آگاه در هر صورت به هر شکل که باشد از منظر دین و حتی انسانیت مذموم است و مسموم. که تکلیف بر شفاف سازی است بخصوص از طرف تریبون های ارزشی، لذا در ادامه به بهانه شایعه ای می خواهیم شناخت مان را از معدن دشت یوز یا آنومالی ۱۹ دی بالا ببریم:


آنومالی ۱۹دی یکی از ذخایر سنگ آهن شناخته شده در زمان اکتشاف بلوک بافق در سال ۱۹۷۰ میلادی است. این معدن در سال ۱۳۹۵ به کنسرسیوم شرکت سنگ آهن مرکزی ـ چادرملو واگذار گردید .
برآورد ذخیره اولیه آنومالی حدود ۱۰۰ میلیون تن با عیار متوسط ۴۰ درصد بود. در سال ۱۳۹۷ پروانه اکتشاف به نام شرکت دشت یوز صادر و عملیات اکتشاف این آنومالی شروع گردید. تاکنون حدود ۲۷ هزار متر گمانه حفاری که از این میزان ۶ هزار متر آن داخل ماده معدنی حفر گردیده است.
در سال ۱۴۰۰ پیشنهاد عملیات باطله برداری حین اکتشاف جهت هرچه سریعتر رسیدن به ماده معدنی به اداره صمت استان یزد ارائه که پس از موافقت طرح ارائه شده در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان و ابلاغ آن، فاز یک باطله برداری از معدن با حجم ۱۰۰ میلیون تن از مهر ماه ۱۴۰۰ به مدت ۳۰ ماه شروع شد که فاز یک عملیات باطله برداری در کمتر از ۱۸ ماه به انجام رسد.
فاز دو باطله برداری از تیر ماه سال ۱۴۰۲ با حجم حدود ۶۰ میلیون تن شروع که تاکنون حدود ۳۰ میلیون تن از آن جابجا شده است. با توجه به فعالیت های اکتشافی گواهی کشف به میزان ۵۱ میلیون تن با عیار متوسط ۴۰ درصد به نام شرکت دشت یوز در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ صادر شده است.
با توجه به برنامه زمان بندی شده جهت استخراج پیش بینی می گردد در اواخر سال ۱۴۰۲ معدن به ماده معدنی و بهره برداری برسد و با عنایت به برآوردهای اولیه پیش بینی می گردد تا رسیدن به ماده معدنی و امکان توانایی تأمین مالی از محل فروش ماده معدنی استخراج شده، حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز باشد.

در آخر با توجه به شایعاتی که این اواخر در خصوص عدم تأمین مالی توسط سهامداران مورد توجه برخی رسانه‌های خاص قرار گرفته است، متوجه شدیم که تا مهر ماه سال جاری (۱۴۰۲) سهامداران (سنگ آهن مرکزی و چادرملو) به طور مساوی تعهدات خود را انجام داده و هیچ گونه موردی در این خصوص وجود ندارد.

 

ارسال دیدگاه