پایگاه خبری صبح بافق

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار روز

به گزارش صبح بافق؛ جوادیان زاده مدیرکل آب منطقه ای استان یزد پیش از خطبه های نماز جمعه بافق در خصوص وضعیت منابع آب شهرستان گفت: متاسفانه استان یزد استانی خشک و با بارندگی کم است. بارندگي زیر ۱۰۰ میلیمتر باعث شده تا استان یزد جز کم بارش ترین استان کشور شناخته شود.

وی افزود: برداشت هایی که در بخش های مختلف در حال انجام است باعث شده سالیانه آب خوان های ما به سمت کسری مخزن و ناپایداری برود. در استان سالیانه بین ۴۵ تا ۵۰ سانتیمتر سطح آب زیرزمینی در حال افت کردن است و این بدین معنی است که هرسال کل آبی که وارد سفره آب زیرزمینی می شود مصرف و ۴۵تا۵۰ سانتیمتر هم بیش از آبی که سالیانه تجدید شده برداشت می شود.

جوادیان زاده عنوان داشت: بخش کشاورزی یک نیاز آبی دارد که لازم است تامین تا آسیبی نبیند، امیدواریم با پیگیری ها وتصمیماتی که در بعضی از مناطق گرفته می شود آسیب را به حداقل برسانیم. متاسفانه در شهرستان بافق دو دشت اصلی که شامل دشت بافق و کویر دره انجیر است شاهد افت ۵۰ سانتی‌متری آب هستیم. کویر دره انجیری که تا چند سال پیش دشت آزاد و افتی هم نداشته با افزایش بهره برداری به مقداری رسیده که افت آب این منطقه هم سالیانه ۵۰ سانتیمتر است.

این مقام مسئول اظهار داشت: نگرانی اصلی ما این است که اگر این ناپایداری دشت را ادامه دهیم قطعا باعث از بین رفتن دشت خواهد شد و قابلیت برداشت ندارد. اگر هر بخشی کار خود را انجام دهد اتفاق بدی که رخ می دهد این است که همه خسارت می بینند. اتفاق مثبتی که در دولت سیزدهم رخ داده این است که رئیس جمهور موضوع مردمی سازی را در دستور کار قرار داده و باید تصمیمات مردمی باشد. قرار بر این است که تشکلات آب بران را نیز تقویت تا برای دفاع از کشاورز یک بنیه قوی داشته باشد.

مدیرکل آب منطقه ای استان به ایجاد اتاق شیشه ای منابع و مصارف هم اشاره و بیان داشت: در حال ایجاد یک اتاق شیشه ای منابع و مصارف هستیم تا نگرانی مردم و مسئولین در موضوع تبعیض بین چاه‌ها و شهرستان ها رفع و به همه مردم دسترسی می دهد که وارد یک سایت شوند و تمام وضعیت آبی دشت ها و میزان مصرف چاه را مشاهده کنند.

جوادیان زاده به موضوع معدن دی ۱۹ که باعث نگرانی مردم شده هم اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از عوارض معدن کاری این است که پیت معدن به لایه های آب زیرزمینی می رسد و میزان زیادی آب وارد پیت معدن می شود و این موضوع از قبل پیش بینی نشده بوده و بعد از شروع اکتشاف اعلام شد که حجم زیادی از آب وارد پیت معدن شده که عملیات معدن کاری را هم دچار اختلال کرده است.

وی افزود: برای این آب هیچ مجوز بهره برداری صادر نشده و حدود ۴۰۰ لیتر آبی است که وارد پیت معدن شده و این نوسان دارد. دو اکیپ از وزارت نیرو با حضور در معدن دی۱۹ موضوع را بررسی و در حال حاضر نیز با پهپاد مسیر فیلم برداری شده و آبی که در مسیر زهکش فرو می رود یک بخشی هم تلفات داریم که تبخیر می شود، چون آب سریع نفوذ می کند عملا یک بازچرخانی طبیعی رخ می دهد و در حال پیگیری هستیم که حداقل خسارت به منابع آب زیرزمینی در این بخش وارد شود.

مدیرکل آب منطقه ای استان یزد در پایان تصریح کرد: برنامه ای به نام رویداد آبی شهرستان داریم که ماهیانه در یکی از شهرستان ها برگزار که کشاورزان دعوت و دغدغه های آنها را پیگیری تا حداقل آسیب به بخش کشاورزی وارد شود، در تابستان امسال در اوج خاموشی های برق پیشنهاداتی به شرکت توزیع برق استان دادیم. تصمیم قطع برق در زمان بحران در مراجع بالا دستی است ولی استان به دلیل وضعيت تنش آبی که در بخش کشاورزی دارد پیگیری صورت گرفت تا حداقل خاموشی را به بخش کشاورزی بدهند.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه