پایگاه خبری صبح بافق

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار روز

به گزارش صبح بافق؛ جوانی و دوران دانشجویی  فصل بهار زندگی و مظهر نشاط و سازندگی است. به قول امام عاشقان حضرت امام خمینی سلام الله علیه : “جوانان جدید العهدند به ملکوت” ، روح لطیف و قلب ظریف جوان جلوهٔ زیبای آفرینش و صحیفه‌ مصفای هستی است. شور زندگی و آهنگ سازندگی در نگاه روشن و امیدوار جوان متجلی است. به قول روانشناسان کودکان در حال ، پیران در گذشته و جوانان در آینده زندگی می کنند و نگاه به آینده اگر با ایمان و امید همراه شود سیمرغ جان جوان را در حرکت و صیرورت به سوی هدف و برای رسیدن و رساندن به قله کمال هموار تر و استوارتر می کند.

جوانی، نیکوترین فرصت زندگانی بشر و نسیم رحمت الهی است ؛ باید به خوبی از آن بهره جست و این رحمت خدادادی را با زیرکی، تیزبینی و دوراندیشی پاس داشت، آن گونه که حضرت پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله می فرماید: ” در ایام زندگی تان، نسیم های رحمتی می وزد. مراقب باشید که خود را در معرض آنها قرار دهید.”

از این رو است كه خداوند تمام پیامبران را در جوانى به پیامبرى برانگیخت و به خاطر همین دوستى ‏است كه تمام بهشتیان جوان خواهند بود و قرآن در روز محشر به صورت جوانى نشان داده مى‌شود ‏و به همین جهت است كه اصحاب كهف با این كه بزرگسال بودند، اما قرآن آنان را جوان خطاب كرد و امام ‏زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  نیز در چهره یك جوان ظاهر مى‌گردد  و یارانش همه جوان هستند و سرانجام ملك الموت ‏در چهره جوانى سفید روى خواهد آمد.

تاريخ انبياء نشان مى دهد در ميان اقشار مختلف مردم، جوانان نخستين گروهى بودند كه به آنها ايمان مى آوردند و از اهداف آنها دفاع مى كردند. و نيز تاريخ اسلام نشان مى دهد كه مسلمانانِ مؤمن به پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله بيش از همه جوانان بودند.

 

جوانان و دانشجویان همواره به حقیقت وبه عدالت وبه  پا فشاری در موضع حق و عدل شناخته شده اند هم حق پذیریند و عدالت جو و هم هدایت پذیرند. امام صادق علیه‌السلام در دلیل معطوف کردن توجه تبلیغی به نسل جوان می‌فرماید: «جوانان زودتر حق را می‌پذیرند و سریع‌تر به هر خیر و صلاحی می‌گرایند. » 

 رسول اکرم  صلی الله علیه و آله می‌فرمایند:

“اوصیکم بالشبان خیراً فإنهم ارقّ افئدة فان اللّه بعثنی بشیراً و نذیراً فحالفنی الشبان”

” به شما دربارهٔ نوجوانان و جوانان به نیکی سفارش می‌کنم، که  آنها دلی رقیق‌تر و قلبی فضیلت پذیرتر دارند، خداوند مرا به پیامبری برانگیخت تا مردم را به رحمت الهی بشارت دهم و از عذابش بترسانم، جوانان سخنانم را پذیرفتند و با من پیمان محبت بستند.”

در دوران معاصر نیز جوانان و دانشجویان پیشتاز  مبارزات حق طلبانه در مقابل ظلم ، ستم ، استکبار و استبداد بوده اند

طنین فریاد دانشجویان در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ و شهادت دانشجویان مبارز  شهیدان مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌ رضوی، بر علیه آمریکا تا در بند کردن دانشجویان در سیاهچال  های مخوف و شکنجه های قرون وسطایی در زندانها حکایت از نقش آنان در صحنه های مبارزاتی دارد.

از نقش دانشجویان و دانش آموزان در صفوف فشرده مردم درانقلاب و پیشتازی آنان در صحنه های تظاهرات بر علیه رژیم ستم شاهی تا جبهه ها و سنگر های دفاع مقدس و دفاع از حریم و حرم و عرصه های علم و فناوری ، هسته ای و صحنه های تشکیل گروههای جهادی و کمک به محرومین ، سیل زده ها ، زلزله زده ها و همه ی عرصه های عشق آفرین انقلاب ، نقش پیشتازی و پیشرانی جوانان و دانشجویان را در صحنه های مبارزه نشان می دهد.

اگر چه دشمن با همه وجود تلاش کرد که توش و توان دانشجویان را در جهت مقاصد شیطانی خود مصادره کند و جریان های دانشجویی رابه انحراف بکشاند و در مقابل انقلاب قرار دهد. ولی روح ایمان و روحیه عدالتخواهانه دانشجویان نشان داد که آنان بیدارند و تاریکی افکار و عملیات روانی دشمن ، آنان را از سحر و نگاه به مسیر روشن فردا و شکل دادن به تمدن اسلامی باز نخواهد داشت.

اینجاست که جمله ماندگار شهید مظلوم بهشتی تجلی پیدا می کند که : «دانشجو موذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا می شود» و لذا حرکت  پر شتاب و بالنده۴۴ ساله انقلاب در مواجهه با استکبار جهانی و حمایت از مظلومین عالم و حرکت در مسیر امامین انقلاب و شهیدان عزیز ، نشان دهنده بیداری ملت و دانشجویان عزیز بعنوان موذن های جامعه اسلامی است.

باش تا صبح دولتت بدمد

    کاین هنوز از نتایج سحر ست

                                                       محمد نباتی

ارسال دیدگاه