پایگاه خبری صبح بافق

۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار روز

به گزارش صبح بافق؛ از دیرباز معدنکاری به عنوان اصلی ترین فعالیت تولیدی و اشتغال زایی شهرستان بافق بوده ولی به عنوان یک صنعت ناپایدار دارای چشم اندازی مناسب در افق ۲۰ ساله این شهرستان نیست. لذا بدین منظور پژوهشکده فناوری های معدنکاری دانشگاه یزد در سال ۱۳۹۲ منطقه ويژه ای با عنوان فناوري هاي معدنکاري را جهت انتقال و توسعه این فناوری در کنار بازار بزرگ معدنکاری ایران مرکزی و در آینده بازار کشورهای همسایه تعریف نمود تا قابلیت ایجاد استقلال در تولید ماشین آلات معدنکاری را بوجود آورد و در آینده جایگزین معدنکاری شود.


بعد از مطالعات ایجاد منطقه ویژه فناوری های معدنکاری، موضوع از طرق مختلف برای پیاده سازی مطالعات پیگیری شد. چندین بار از طریق شوراهای شهر، فرمانداران اصلاح طلب و اصولگرا، نماینده به اصطلاح مستقل، استانداران چپ و راست، کمیسیون دائمی شورای عالی عتف، معاونین علم و فناوری روسای جمهور و حتی سازمان‌هایی مثل ایمیدرو و امیدی برای اجرایی شدن آن بوجود نیامد.

دو دلیل عمده برای عدم تحقق این مهم در منطقه عبارتند از: عدم شناخت اغلب تصمیم گیران از منطقه ویژه فناوری و دوم سیاسی شدن موضوع و مسابقه ی جناح های مختلف برای جلوگیری از اجرای آن، بطوریکه در مقابل این طرح ارزشمند موضوعی به نام پهنه ی ریلی از طرف ستاد انتخاباتی نماینده منطقه مطرح که می توانست در ذیل این منطقه قرار گیرد.
با تغییر مدیران شرکت سنگ آهن مرکزی کور سوی امیدی بوجود آمد که این منطقه ویژه بتواند به بار بنشیند، چرا که تیم مدیریتی از پارک های علم و فناوری کشور آمده بودند و مشکل اول حل شده بود. ایشان تمام تعاریف علم و فناوری را می شناختند، اما با درگیر شدن مجموعه مدیران به مسائل شرکت و از طرفی خرج هزینه و وقتشان در ایجاد مراکز نوآوری در تهران، یزد و بافق و ایجاد صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر (CVC) و رویدادهای فناوری و غیرو و در نهایت بی توجهی تمام عوامل موثر در ایجاد منطقه ویژه، عملا اتفاق خاصی در ایجاد سازمان عامل، تعیین محدوده منطقه و بستن آن، نیافتاد که نیفتاد.
موضوع ساده است و شاید با یک هفته پیگیری قابل حل و اجرایی باشد. حتی در استان. یعنی لازم است موضوع در شوراي برنامه ريزي استان تصويب و ابتدا ذیل سازمان عامل منطقه ويژه فناوري يزد بصورت یک پهنه علم و فناوری بوجود بیاید و سازمان عامل آن با مشارکت دانشگاه های منطقه، پارک علم و فناوری، شرکت شهرک ها، شهرداری و شرکت‌های صنعتی و معدنی منطقه و دیگر مجموعه های دولتی و خصوصی استان و شهرستان تشکیل گردد.
لذا طرح مجدد این موضوع در محافل سیاسی برای استفاده ی انتخاباتی را از مضررترین عوامل عدم دستیابی بعد از ۱۰ سال از مطالعه منطقه ویژه می‌دانیم و امیدواریم عقلای شهرستان و استان نیز فعلا به همین میزان به موضوع توجه نمایند.


والسلام علی العلماء الصادق و المسئولین الخالص

ارسال دیدگاه