پایگاه خبری صبح بافق

۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار روز

با توجه به تعرفه آزاد و هزینه بالای تست بیماری کرونا و راه اندازی مرکز تستpcr با تعرفه دولتی در آزمایشگاه مرکزی یزد، خبرنگار صبح بافق؛ گفتگویی اختصاصی با دکتر مهدی فتاحی بافقی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی و یکی از مسئولین فنی بخش تشخیص مولکولی بیماری های عفونی در آزمایشگاه مرکزی یزد در خصوص نحوه تست pcr انجام داده است.

امروزه یکی از روش های دقیقی که برای شناسایی میکروب ها مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از روش های مولکولی مانند PCR است

دکتر مهدی فتاحی بافقی در ابتدا در خصوص تست PCR گفت: امروزه یکی از روش های دقیقی که برای شناسایی میکروب ها مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از روش های مولکولی مانند PCR است که در این روش از ماده ژنتیکی آن ارگانیسم برای تشخیص استفاده می شود. مبحث مولکولی آن کمی پیچیده است که از باز کردن این موضوع در اینجا خودداری می کنم.

وی در ادامه فزود: در این مرکز روزانه تست pcr صورت می گیرد وانجام تست های روزانه بستگی به تعداد مراجعات دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در پاسخ به این سوال که مدت زمان انجام وجواب دهی چقدرطول می کشد بیان داشت: چنانچه بیماران قبل از ساعت ۱۴ به آزمایشگاه مراجعه و نمونه گیری از حلق و بینی انجام شود جواب آزمایش تا ساعت ۲۰ همان روز تحویل داده خواهد شد و در صورتی که بیماران بعد از ساعت ذکر شده، به آزمایشگاه مراجعه نمایند ساعت ۱۸روز بعد جواب آزمایش تحویل داده می شود.

فقط ۴ مرکز در استان این تست را انجام می دهند

فتاحی در خصوص تعداد مراکز آزمایشگاهی در استان که این تست را انجام می دهند اظهار داشت: تا به امروز فقط ۴ مرکز در استان این تست را انجام می دهند که امیدواریم برای راحتی هم استانی های عزیز این مراکز افزایش یابند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این آزمایشگاه مجوز رسمی از وزارت بهداشت برای انجام این تست را دارد هم استانی های عزیز برای انجام تست pcr باید به یزد بلوار آیت الله طالقانی روبروی آتش نشانی بخش تشخیص مولکولی بیماری های عفونی واقع درآزمایشگاه مرکزی یزد مراجعه نمایند.

شرکت ها و معادن استان جهت انجام این تست برای پرسنل خود می توانند از خدمات این آزمایشگاه بهره مند شوند

مسئول فنی بخش تشخیص مولکولی بیماری های عفونی در آزمایشگاه مرکزی یزد افزود: شرکت ها و معادن استان جهت انجام این تست برای پرسنل خود می توانند از خدمات این آزمایشگاه بهره مند شوند و در صورت نیاز به مشاوره به آنها کمک خواهیم کرد.

تعرفه دولتی اعلام شده برای این آزمایش از سوی وزارت بهداشت ۲۳۵ هزار تومان است

فتاحی در ادامه به هزینه تعرفه دولتی این تست اشاره و افزود: تعرفه دولتی اعلام شده برای این آزمایش از سوی وزارت بهداشت ۲۳۵ هزار تومان است.

اگر مرکز درمانی در شهرستان شرایط لازم را داشته باشند می توانیم به آنها کمک کنیم.

این متخصص بافقی در پاسخ به این سوال که آیا امکان انجام این تست در بافق وجود دارد یا خیر گفت: برای راه اندازی یک آزمایشگاه تشخیص مولکولی با رویکرد بالینی باید چند نکته را مد نظر قرار داد:

– آیا نیروی متخصص برای انجام، نظارت و تفسیر نتایج حاصله وجود دارد یا خیر؟

– با توجه به گران بودن کیت ها و مواد مولکولی آیا راه اندازی این آزمایشگاه برای هر مرکز درمانی مقرون به صرفه است یا خیر؟

اگر مرکز درمانی در شهرستان شرایط لازم را داشته باشند می توانیم به آنها کمک کنیم.

فتاحی در پایان تصریح کرد: از کلیه هموطنان عزیز تقاضامندم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی به قطع زنجیره انتقال ویروس کمک تا هرچه زودتر این ویروس را شکست دهیم.

انتهای پیام/ع.ع

ارسال دیدگاه