پایگاه خبری صبح بافق

۲۷ مهر ۱۴۰۳

اخبار روز

به گزارش صبح بافق؛ نشست خبری شهردار و دوتن اعضای شورای شهر با اصحاب رسانه و مطبوعات شهرستان در محل شهرداری بافق برگزار شد.

مسئولیت های اجتماعی حلقه مفقوده ای است که شرکت ها و معادن باید به ان متعهد باشند

محمدرنجبر رئیس شورای شهرستان در خصوص مسئولیت های اجتماعی گفت: مسئولیت های اجتماعی حلقه مفقوده ای است که شرکت ها و معادن به خاطر فعالیتی که انجام و در محیط اطراف منطقه، محیط زیست و منابع طبیعی را تخریب و آسیب می زنند باید در قبال آن خدماتی به مردم ارائه تا این مسائل جبران شود. امروز شرکت های بزرگ پیشنهاد قانونی دادند ولی هنوز تبدیل به قانون نشده و شرکتی که می خواهد در منطقه ای فعالیت معدنکاری و بتواند رضایت مردم را داشته باشد باید در مسائل فرهنگی، آموزشی، زیست محیطی، درمانی و مسائل عمومی سرمایه گذاری کند. معدنکاری آسیب دارد و بایداین معادن وشرکت ها مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کنند. مسئولیت اجتماعی با کارهای خیریه و نذر فرق می کند.

در سال ۷۵ طی یک مصوبه اسمی ۴۴ نقطه از شهرستان بافق به بهاباد انتقال داده شد

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه چندین سال رئیس شورای شهرستان بوده اید چه اقداماتی در خصوص مالکیت معدن چاه گز وآنومالی های آن صورت گرفته افزود: در سال ۷۵ طی یک مصوبه اسمی ۴۴ نقطه از شهرستان بافق را به دلیل دهستان بندی به نام بهاباد در نظر گرفتند که مربوط به سال های ۷۲ و ۷۳ است. در سال ۷۲ مصوبه دهستان بندی توسط مجلس تصویب که نصاب جمعیتی رعایت نشود و دهستان مبارکه در آن زمان نصاب جمعیتی بود و نیازی به جابجایی نداشت. یک جابه جایی هایی صورت که می خواستند بخشی را تحت عنوان دهستان خرانق جدا که در این اتفاقات بحث چادرملون به جای چادرملو مطرح و این معدن از بافق جدا شد. در همان راستا در سال ۷۲ طی مصوبه ای ۴۴ نقطه را به نام بهاباد مصوبه اسمی و یک خط تسمیه ای به نام مصوبه خطی کردند و در همان زمان ۴۴ نقطه با نقاط gps مشخص تحت عنوان معدن چاه گز ترسیم و هیچگونه مغایرتی هم نداشته و ندارد.

۵ نفر از کارشناسان بی طرف در منطقه حضور و نقاط را مشخص و پیاده و محدوده معدن را اعلام کنند

رنجبر تصریح کرد: از سال ۹۰ و ۹۱  اتفاقاتی افتاده که خواستند اقدامی انجام یا اینکه چه اقدامی انجام دادند نامه نگاری هایی از زمان شورای سوم انجام که موجود است که دفتر چاه گز باید در بهاباد راه اندازی شود در صورتی که این ۴۴ نقطه که یکی از این نقاط هم معدن چاه گز است که نقطه هم دارد این معدن در محدوده بهاباد قرار دارد و ما هم بحثی نداریم، ولی این آنومالی هایی که در زمان حضور روس ها توسط شرکت سنگ اهن مرکزی ایران- بافق اکتشاف شد که شامل آنومالی ۱۴ که یک بلوکیست که ارتباطی با معدن چاه گز از نظر خطی ندارد و باید طی فرایندی که نامه نگاری های آن هم از زمان شورهای گذشته  انجام شده ۵ نفر از کارشناسان بی طرف در زمینه های مختلف حضور و این مصوبه را برسی  و نقاط را مشخص و در منطقه پیاده و مکان این معدن را مشخص کنند.

آنومالی ۱۴ و۱۴A حدود ۳ کیلومتر از نظر خط الراس داخل مرز بافق بوده و است/در ۲۸ اسفندماه سال ۹۹ آنومالی۱۴و۱۴A از منطقه بافق علیرغم امضا صورتجلسه مبنی برعدم قرارگیری درطرح کاداست جداشد

رئیس شورای شهرستان بافق به آنومالی های ۱۴ و۱۴A اشاره و بیان داشت: آنومالی ۱۴ و۱۴A حدود ۳ کیلومتر از نظر خط الراس داخل مرز بافق بوده و است و خواسته ما این است که مسئولین استان که جدید آمدند حتما برسی تا حقی از مردم بافق ضایع نشود. دراردیبهشت سال ۹۹ که شاه حسینی همزمان مدیرکل سیاسی استاندار و سرپرست فرمانداری بافق بود جلسه ای در فرمانداری با حضور نماینده مردم، اعضای شورای شهر و شهرستان، مدیرکل ثبت اسناد استان و مدیرکل منابع طبیعی برگزار و قرار براین شد نقاطی که در مرز شهرستان های بافق، بهاباد و اردکان مورد اختلاف است فعلا در طرح کاداست قرار نگیرد و سندی هم جابجا نشود و حتی صورتجلسه هم امضا شد ولی در ۲۸ اسفندماه سال ۹۹ سند منطقه ۱۴ و۱۴A را به نام بهاباد و یک مرتع را از بافق جدا می کنند که خواسته ما این است و پیگیر هستیم که این اسناد بررسی شود، نقطه هم چیزی نیست که رانش زمین اتفاق و ۴ کیلومتر جابجا شود و باید چیزی که حق و قانونی است مطرح شود و تابع قانون هستیم.

انتهای پیام/ ع.ع

ارسال دیدگاه