پایگاه خبری صبح بافق

۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار روز

به گزارش صبح بافق؛ در دورانی که از آن به عنوان دوران منتهی به ظهور منجی و قائم آل محمد (ص) یاد می شود بر آن شدم تا با چند سطری یاد ایشان را در ذهنها زنده نمایم‌ تا همشهریان و بویژه کودکان به وجود این بزرگ مرد و همنشین امام زمان (عج) افتخار و مباهات نمایند
چون این مهم از نظر برخی مسئولین فرهنگی دور مانده است.
شیخ محمدتقی بافقی از عالمان شیعه در قرن چهاردهم هجری قمری می باشند که همراه و همدوش با آیت ا… حائری یزدی نسبت به تاسیس حوزه علمیه قم اقدام نمودند.
داستان مخالفت این بزرگ مرد با رضا شاه بر کسی پوشیده نیست، اعتراض ایشان به همسر رضا شاه که در مراسم تحویل سال بدون حجاب در حرم حضرت معصومه (س) ظاهر شده بودند ، باعث شد تا رضا شاه از تهران به قم امده و پس از ضرب و شتم ایشان را به زندان منتقل نمایند.
از ایشان به عنوان احیاگر امر به معروف و نهی از منکر در دوران،  یاد می شود که در سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته است اما به فضل خدا امسال برخی بانوان شهرمان با عمل پسندیده خود موجب شدند تا بار دیگر از احیاگر امر به معروف و نهی از منکر یادی کرده باشیم.
شیخ بافقی همچنین احیاگر مسجد مقدس جمکران نیز بودند که به همراه برخی طلاب این مسجد عظیم الشان را که مورد غفلت قرار گرفته بود بازسازی کرده و برای نماز جماعت خیل نمازگزاران آماده نمودند.
شرح داستان دیدار ایشان با امام زمان (عج) در سه مرحله که افتخار ملاقات یافتند را می توانید در کتاب ملاقات شوندگان امام عصر (عج) مطالعه نمایید که از بیان آن خودداری می نمایم.
امام خمینی در مورد آیت‌الله بافقی در درس اخلاق خود در سال‌های حیات آیت‌الله بافقی، فرمودند: «هر کس بخواهد در این عصر مؤمنی را زیارت و دیدار کند که شیاطین تسلیم او می‌شوند و به دست او ایمان می‌آورند، مجاهد بافقی را ببیند.
شیخ بافقی بدستور رضا شاه بعد از داستان کشف حجاب به زندان منتقل شده بودند ولی با تلاش آیت ا… حائری یزدی از زندان آزاد و به دستور رضا شاه به شهر ری تبعید شدند و سال‌های آخر عمر را در ری سپری کردند.
عالم بافقی در ۲۶ فروردین ۱۳۲۵ش در اثر بیماری دار فانی را وداع گفته و پیکرشان در حرم حضرت معصومه در مسجد بالاسر دفن شد.
بنده به اندازه فهم و درک خود چند سطری برای نکوداشت ایشان نوشتم تا تلنگری برای برخی مسئولین فرهنگی شهر شده باشد که می توانستند با برگزاری مراسمی یاد ایشان را گرامی داشته باشند تا بیش از این مورد غفلت قرار نگرفته باشند.
امید آن دارم که مورد قبول حضرتش قرار گرفته باشد.
محمود حاجی محمدی

ارسال دیدگاه