پایگاه خبری صبح بافق

۱ آذر ۱۴۰۳

اخبار روز

به گزارش صبح بافق؛ در تحلیل های قابلیت اعتماد عدم قطعیت ها به سه دسته تقسیم می شوند، عدم قطعیت در داده ها، در قوانین و در تصمیم ها. معمولا امکان بررسی و تقلیل دو مورد اول وجود دارد ولی شناخت، تحلیل و تقلیل دسته آخر معمولا محال است. بطور مثال یک مسئول تصمیم می‌گیرد در یک شهر خشک و بدون مواد اولیه، صنعت فولاد را توسعه دهد و اتفاقا از کارشناسان می خواهد که این تصمیم را توجیه نمایند. یعنی علم و کارشناسی در خدمت توجیه یک تصمیم غلط. امثال این اتفاقات در کشور زیاد واقع شده است. در این شرایط عدم قطعیت و یا خطای رخ داده بسیار زیاد و غیر قابل شناخت و تقلیل است. از جمله این نوع تصمیم گیری ها در استان یزد بخصوص در حوزه‌ی فولاد کم نبوده است و می توان به موارد زیر اشاره نمود: ساخت و توسعه فولاد در کنار شهر یزد و آلودگی منطقه آزاد شهر؛ جانمایی و ساخت کارخانه فولاد در شهرستان های میبد و ورشکستگی زودرس آن؛ توسعه فولاد در کنار شهرستان اردکان بجای جانمایی در فاصله بین معادن تا شهر؛ شروع توسعه فولاد بر بام شهرستان بافق وقتی که مسئله ی آب شیرین مردم حل نشده است؛ و مثال های دیگری از این دست. در حوزه ی راه و مسکن نیز این قبیل مثال ها الی ماشاءالله کم نداریم. اما تصمیم جدید اداره کل مسکن و شهرسازی و تاکید عجیب استاندار محترم یزد مبنی بر دو بانده کردن جاده اختصاصی معدن سه چاهون بافق به سمت بهاباد تمام کارشناسان این حوزه و حوزه معدنکاری استان را در شوک فرو برده است که چرا؟ با یک بررسی ساده موانع فني و كارشناسي در مسير اجراي اين پروژه به شرح زیر قابل توجه است: الف) معادن و ذخاير معدني موجود در مسير جاده ذخاير و معادني در مسير جاده مذكور وجود دارد كه در صورت شروع اکتشاف و یا بهره برداري از آنها الزاماً اين جاده بايستي جابجا گردد. معدن سنگ آهن سه چاهون۱۱ بعد از اتمام معدن چغارت تنها معدن ثبتی و تامین کننده خوراک شرکت سنگ آهن مرکزی است که در یک سمت این جاده قرار می گیرد و سپس جاده ی مذکور از روی معدن سنگ آهن آنومالي ۱۲ عبور می کند این ذخیره نسبتا بزرگ تا زیر راه آهن بافق مشهد نیز کشیده شده و قرار است این خط ریلی نیز جابجا گردد. شاید نزدیک به ۴ آنومالی جدید اکتشاف شده نسبتا عمیق تا ابتدای جاده یعنی سه راهی سه چاهون در اطراف این جاده قرار می گیرد و استخراج آنها باعث تخریب جاده ی تازه احداث شده خواهد شد. وقتی به سه راهی سه چاهون به سمت بافق نزدیک می شویم به یک ذخیره ی عمیق (از سطح تا ۵۰۰ متری) با میزان ذخیره ی بالا (بیش از ۳۰۰ میلیون تن) برخورد می کنیم که متعلق است به سازمان انرژی اتمی و به تازگی طی تفاهم نامه ای قرار است توسط شرکت سنگ آهن مرکزی استخراج آن آغاز گردد. این معدن محدوده ای به قطر ۳ کیلومتر را اشغال می کند بطوریکه جاده ی فعلی سبزدشت و کوشک نیز مجبور به جابجایی خواهند بود. ب) موانع مرتبط با ايمني و امنيت: تراكم حمل جاده اي محصولات معدني در اين مسير (کامیون های با حداقل بار ۳۰ تن) و تردد ماشين آلات سنگين معدني (تراك ، لودر ، بولدوزر و … ) غير قابل پيشگيري و ايمني اين مسيررا بشدت كاهش مي دهد. از طرفی اجراي عمليات آتشباري و حداقل فاصله ايمن از محل انفجار (۱۵۰۰ متر) و قرارگیری انبار مواد ناريه اين معادن در نزدیکی جاده می تواند جاده را در هفته ۷ روز دچار توقف حرکت نماید. ج) قوانين حمايتي از دارندگان مجوز محدوده هاي معدني طبق مواد ۱۹ ، ۲۴ و ۱۱۳ قانون معادن ، پس از صدور پروانه اكتشاف هر اقدامي در محدوده معدني منوط به اخذ رضايت بهره بردار معدن مي باشد و تمامي وزارتخانه ها موظفند در اجراي طرح‌ها و برنامه هاي حمايتي، تشويقي، توسعه اي و زيربنايي خود، واحد هاي معدني و مناطق محل وقوع عمليات معدني و صنايع معدني را در اولويت خود قرار دهند. لذا ورود بدون مجوز به محدوده های ثبتی معادن منطقه نیز نوعی عبور از قوانین است. با توجه به جمیع جهات به نظر اعضای کارگروه صیانت از منابع و معادن بسیج اساتید استان یزد دوبانده شدن جاده ی مورد نظر مسئولین شهرستان بهاباد و استان یزد به زودی برای ذخایر معدنی منطقه مشکل ساز شده و هزینه ی جابجایی آن بر دوش معادن منطقه می افتد. لذا پیشنهاد می گردد به دور از هياهوي سياسي ـ اجتماعی منطقه با لحاظ نمودن نظرات كارشناسي و فني بهترين مسير ممكن طراحي و اجراء گردد تا ضمن جلوگیری از خطای ناشی از تصمیم گیری و جلوگیری از هدر رفتن سرمايه هاي ملي و منطقه ای نظر عموم مردم منطقه از جمله ساکنین بهاباد و بخش‌های مرکزی و سبز دشت شهرستان بافق نیز مورد توجه قرار گیرد. کارگروه صیانت از منابع و معادن بسیج اساتید استان یزد

ارسال دیدگاه