پایگاه خبری صبح بافق

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار روز

صبح بافق؛ هشدار شبکه بهداشت و درمان بافق درباره بیماری سالک با سلام و آرزوی سلامت برای همشهریان گرامی همانطور که مستحضرید بعضی از مناطق شهری و روستایی بافق مانند بسیاری از شهرستانهای استان ، سالیان زیادی است که کانون انتقال بیماری سالک می باشد. این بیماری از طریق خونخواری پشه خاکی های ریز، به انسان منتقل می شود . پشه خاکی ها به غیر از انسان از دسته ای از موشها نیز خونخواری کرده و عملا وجود  موشهای صحرایی باعث تثبیت و عدم کنترل بیماری سالک شده است. از طرف دیگر ساخت خانه باغ های بسیار زیاد در مناطق روستایی و چاهها و مزارع کشاورزی و اقامت شبانه مردم در فضای روباز باعث افزایش موارد بروز سالک انسانی ونگرانی شده است.

لذا به عموم شهروندان عزیز متذکر می شود مناطق کشاورزی حاشیه شهر بافق بخصوص روستاهای فاضلیه ، حاجی آباد، صدر آباد، صادق آباد، حسن آباد ، رضائیه و اکثر چاههای کشاورزی حاشیه شهر بافق کانون انتقال بیماری سالک بوده و احتمال انتقال بیماری وجود دارد.

بدینوسیله از عموم شهروندان عزیز خواهشمندیم به نکات زیر توجه فرمایند:

-با توجه به گزش پشه خاکی از غروب آفتاب تا اوایل صبح ، شهروندان محترم از استراحت شبانه در فضای باز  مناطق روستایی و خانه باغهای ساخته شده در نقاط گفته شده اکیدا خودداری فرمایند.

-در صورت امکان نسبت به نصب توری پارچه ای ریز بافت بر روی پنجره ها و ورودی های ساختمان در مناطق گفته شده اقدام کنند.

-در صورت بروز هرگونه زخم طول کشیده  بدون علت مشخص جهت تشخیص و درمان رایگان به مرکز خدمات جامع سلامت شماره دو( بلوار ۱۵ خرداد فرعی ۳) مراجعه نمایند.

-مرکز جامع سلامت شماره ۳( روبروی بیت الرضا) و خانه بهداشت مبارکه جهت توزیع رایگان طعمه آغشته به سم در نظر گرفته شده است.لذا کشاورزان و دامداران مناطق روستایی و مزارع حاشیه شهر می توانند با مشاهده کلنی موش در این مناطق نسبت به مراجعه و تحویل طعمه اقدام نمایند.

-با توجه به اینکه موشهای خانگی در چرخه انتقال بیماری نقشی ندارند لذا تحویل طعمه به شهروندان جهت منازل مسکونی داخل شهر انجام نمی شود.

-بدلیل خطر فوق العاده  طعمه آلوده برای  انسان ، استفاده طعمه می بایست صرفا در محیط های غیر مسکونی مثل باغات و مزارع کشاورزی انجام گیرد.

-سم پاشی منازل مسکونی تاثیر قابل توجهی بر انتقال بیماری سالک ندارد. 

-انتقال بیماری سالک فعلا در مناطق روستایی حاشیه شهر بافق و چاههای کشاورزی و مزارع اطراف آن به اثبات رسیده و در حال حاضر  انتقال بیماری در  روستاهای منطقه کوشک و سبزدشت صورت نمی گیرد.

-منطقه امامزاده آقا علی عباس واقع در استان اصفهان یکی از مناطق آلوده با احتمال انتقال بیماری سالک بوده و تاکنون مسافران زیادی بعلت اقامت شبانه در این ناحیه به بیماری دچار شده اند.

در پایان مجددا تاکید می شود از ابتدای سال تاکنون تعداد قابل توجهی از مردم بخصوص کشاورزان و ساکنین روستاها و چاههای اطراف بافق به این بیماری مبتلا شده که فعلا تحت درمان طولانی مدت هستندوجای زخم ممکن است برای همیشه بر روی پوست ماندگار باشد. صحت و سلامت همشهریان عزیز آرزوی ماست.

شبکه بهداشت و درمان بافق

ارسال دیدگاه