پایگاه خبری صبح بافق

۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار روز

به گزارش صبح بافق؛ بیست و هشتمین مجمع هم اندیشی و توسعه شهرستان بافق با موضوع  بررسی دلایل و آثار مهاجرت پذیری بافق (فرصت ها و چالش ها) و ارزیابی آن و انجام مسئولیت های اجتماعی  معادن با حضور صباغیان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر و جمعی از فعالان در محل پارک آهنشهر برگزار شد. علی اصغر نوری رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: در رابطه با موضوع بررسی دلایل و آثار مهاجرت پذیری در بافق از دیدگاه اداره کار گفت: این واقعیت را باید قبول کنیم که امروز به خاطر تغییر رویکرد و فرهنگ مردم شهرستان، حضور مهاجرین را قطعاً باید به عنوان یک ظرفیت بپذیریم چون اگر امروز مهاجرین را به نوعی طرد کنیم مطمئناً فعالیت‌های اقتصادی شهرستان زمین می خورد وعملاً کار پیش نمی‌رود. وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به گسترش فعالیت های معدنی،ریلی،کشاورزی و ساختمانی در شهرستان که در سال های اخیر شتاب قابل توجهی داشته شاهد کمبود نیروی متخصص در شهرستان می باشیم که عملا این موضوع در بحث مسکن مهر مشاهده گردید که در آن مقطع در انجام بسیاری از کارهای فنی و مکانیکی ساختمان های مسکن مهر زمین گیر و مجبور شدیم از پیمانکاران غیر بومی استفاده کنیم نوری بیان داشت: تمایل اکثر جوانان شهرستان اشتغال در معادن هست که علیرغم اینکه در آینده در نیروی کار ما تاثیر می گذارد در بحث نیروی متخصص تأثیر دارد. رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: درآزمون‎های استخدامی ادارات نیروهای بومی انگیزه‌ای برای جذب در ادارات دولتی ندارند نمونه آن هم هست که حتی از استان های دیگر جذب ادارات بافق می‌شوند این یک هشدار هست که چرا جوانان بافقی انگیزه‌ای برای کار در ادارات ندارند. این مقام مسئول به برنده شدن شرکت های غیر بومی در مناقصات معادن شهرستان و آوردن نیرو اشاره و تصریح کرد: خیلی از شرکت‌های غیر بومی که در مناقصه برنده می‎شوند،عمده نیروهای اداری و فنی خود را همراه می آورند و صرفاً یک سری نیروهای خدماتی و کارگری را از شهرستان می گیرند که با این موضوع برخوردی نشده و لازم است تدبیری اندیشه شود. بحث دیگر این‌که مهاجر پذیری برای شهرستان موثر بوده، بحث همجواری شهرستان با شهرهای محروم جنوب استان کرمان کوهبنان، راور و.. به دلیل اینکه شغلی در این شهرستان‌ها نبوده به نوعی به شهرستان بافق سرازیر شدند و حتی متقاضی کار در معادن هستند. به طور کلی فعالیت هایی که منشاء مهاجرت هستند فعالیت رشد و توسعه معادن در شهرستان است. نوری خاطر نشان کرد: تغییر فرهنگ و شکسته شدن ساختار های فرهنگ بومی مردم و آسیب های اجتماعی ناشی از ارزش های اجتماعی جامعه سنتی و مذهبی مردم متاثر از مواجه با فرهنگ افراد مهاجر گردیده است. رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاداتی در خصوص ساماندهی مهاجرین در شهرستان ارائه داد: پیشنهادات:
  • سرشماری از مهاجرین داخل شهرستان با محوریت دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی
  • سازماندهی کارگرهای میدان و ساختمانی شهرستان و بتوانیم آنها را متمرکز کنیم که هر روز شاهد قیمت کاری آنها نباشیم و از یک طرف  با تامین اعتبار بیمه کارگر های ساختمانی می توانیم سلامت آنها و خانواده هایشان را داشته باشیم.
  نوری در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته بیشترین آمار حوادث و آسیب های ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی بوده و حتی از آمار حوادث فعالیتهای معدنی بیشتر بوده ایجاب می کند هم آموزش کارگران ساختمانی و هم کارفرمایان ابن حوزه مورد توجه قرار گیرد ضمنا پیشنهاد میگردد معادن و شرکتها در راستای مسئولیت اجتماعی خود با تشکیل صندوقی از خانواده های آسیب دیده ناشی از ناهنجاری های اجتماعی اعم از آسیب های اعتیاد ، خانوادهای طلاق حمایت و مساعدت نمایند. انتهای پیام/

ارسال دیدگاه