پایگاه خبری صبح بافق

۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار روز

به گزارش صبح بافق؛ بخش معدن ایران با چالش های متعددی برای رشد و توسعه زنجیره ارزش معدن و صنایع معدنی روبروست.

یکی از مهم ترین چالش های این حوزه، عقب ماندگی کشور در اکتشافات معدنی است. در حالی که کشورهای معدن خیز دنیا سالیانه میلیون ها متر حفاری اکتشافی برای دستیابی به ذخایر عمیق انجام می‌دهند، ایران، سالیانه کمتر از ۲۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام می‌دهد. متوسط عمق حفاری های اکتشافی در ایران کمتر از ۱۰ متر است که این میزان در دنیا بیش از ۱۰۰ متر در میان کشورهای معدن خیز است.
اهمیت اکتشافات معدنی آنجا مشخص می شود که در حال حاضر در صورت تحقق اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ برای زنجیره فولاد کشور، تنها ۱۵ تا ۲۰ سال امکان استفاده از ذخایر قطعی کشف شده سنگ آهن وجود دارد و در آینده ای نه چندان دور و با توجه به افت عیار معادن و تفاوت در ترکیب شیمیایی خاکه های معدنی، فولادسازان ایران مجبور به واردات سنگ آهن خواهند شد.
بنابراین تداوم تولید فولاد با سنگ آهن داخلی به منظور  افزایش قدرت رقابت پذیری فولادسازان ایرانی در دنیا مستلزم انجام اکتشافات عمیق و یا توسعه فناوری استفاده از خاکه های معدنی کم عیار است.

کشورهایی که بتوانند با توسعه فناوری نسبت به فرآوری خاکه های کم عیار اقدام کرده و هزینه تولید فولاد (بویژه در بخش مواد اولیه) را کاهش دهند امکان رقابت و زنده ماندن در بازارهای بین المللی را خواهند داشت.
انجام اکتشافات عمیق نیازمند داشتن استراتژی مشخص از سوی دولت است که تاکنون تدوین و اجرایی نشده و اعتبارات لازم برای توسعه اکتشافات معدنی تخصیص داده نشده است اما دستیابی به فناوری های نوین به منظور استفاده بهینه از سنگ آهن کم عیار داخلی در کنارحمایت های دولتی نیازمند ورود جدی بخش خصوصی دانش بنیان و فناورپایه است.
نکته مهم دیگر، نقش پررنگ صادرات در زنجیره فولاد است به طوری که بر اساس اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ و برآورد مصرف داخلی فولاد، فولادسازان ایران بدون توسعه صادرات محصولات خود امکان زنده ماندن نخواهند داشت. صادرات پایدار و رقابت در دنیا نیازمند بهینه سازی روش های تولید، انجام اکتشافات معدنی عمیق و توسعه فناوری است که باید مورد توجه جدی دولت و فعالان زنجیره فولاد قرار گیرد. 

ارسال دیدگاه