پایگاه خبری صبح بافق

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار روز

صبح بافق؛

بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم.
“سالگرد عملیات بدر را گرامی میداریم”

عملیات بزرگ بدر در شب ۱۹ اسفند سال ۱۳۶۳ با رمز یا فاطمه الزهرا “سلام الله علیها” در منطقه هورالهویزه شروع‌ شد‌ ، رژیم بعث عراق در روزهای پایانی سال ۶۳ اقدام به بمباران شهرهای ایران کرد وعده زیادی از هموطنان بیگناه به شهادت رسیدند. لذا انجام عملیات ضروری بود رزمندگان با توجه به شرایط منطقه آموزشهای لازم (آموزشهای آبی خاکی و غواصی ) را دیده وخود را جهت انجام عملیات اماده کردند.

برای انجام عملیات رزمند گان می بایست از نقطه رهایی تا خط مقدم دشمن با قایق خود را به دشمن نزدیک و درگیر شوند. وسعت منطقه‌ عملیات از شمال پاسگاه ترابه ، ‌ جنوب القرنه عراق خشکی باعرض کم وطول زیادکه چندین شهر و روستا و پاسگاه دران وجود داشت‌‌، رود دجله از وسط آن و اتوبان العماره بصره نیز غرب دجله و سپس هورالحمار عراق قرار داشت، غروب نوزدهم نیروها از اسکله های مختلف خصوصا اسکله شط علی سوار بر قایقها شده به سمت دشمن حرکت نمودند.

رزمندگان نماز مغرب و عشا و نماز شب را در شناورها خواندند رزمندگان از خدای متعال استمداد میطلبیدند تا در این نبرد نابرابر پیروز گردند ، رزمندگان با اعلام رمز عملیات ابتدا غواصان پرتوان کمین های دشمن را نابود و خود را به خط مقدم دشمن رسانده و خط اول دشمن را تصرف کردند وجا پایی برای ورود رزمندگان پیاده که می بایست کار خود را شروع کنند باز کردند رزمندگان تیپ الغدیر متشکل از گردانهای حضرت امام علی(ع) و امام حسن(ع) و گروهانهای حزب الله و جندالله بودند، رزمندگان تیپ‌ الغدیر ابتدا گردان امام علی(ع) سوار قایق ها شده‌ وبه‌ سمت‌ دشمن‌ حرکت‌ کردند‌ داخل نیزار ها وابرا هاپیش میرفتند نماز صبح را داخل قایق ها خواندند وبه‌ مسیر خود‌ ادامه‌ میدادند‌ ، هواپیماهای عراقی برفراز ابراهها پرواز میکردند وقایق هارا هدف قرار میداند رزمندگان‌ به منطقه الصخره عراق رسیدنددرانجا مستقر و آماده نبرد ومقابله باپاتک های شدید دشمن شدند گردان امام حسن(ع) نیزروز دوم وارد عملیات شد و با دشمن درگیر شدند ساعات اول عملیات تعدادی از فرماندهان گردان امام علی(ع)ازجمله شهیدحسن انتظاری فرمانده گردان به شهادت رسیدن ، ارتش بعث عراق از تمام تجهیزات پیشرفته اهدایی استکبار استفاده میگرد انواع هواپیما ها بالگردها تانک های مختلف و اتش پرحجم توپخانه‌ و طول مسافت خشکی خودی با منطقه درگیری آتش توپخانه رزمندگان کمتر تاثیر داشت جنگ شدید و سخت بود گروهانهای حزب الله و جندالله که وظیفه انهدام پل رودخانه دجله را داشتند با درگیری و مقاومت بعثیها به هدف خود نرسیدند. تعدادی از رزمندگان از رودخانه دجله عبور کردند و تردد نیروهای دشمن بر روی اتوبان العماره ‌ – بصره‌ را ناممکن کردند‌ ، ارتش‌ بعث با‌ تمام توان خود اقدام به پاتک های سنگین همراه با بمباران شیمیایی نبرد را بسیار سخت میکرد.
تعداد‌ زیادی‌ از تجهیزات‌ دشمن‌ نابود‌ شد.‌ عده‌ زیادی‌ کشته‌ ومجروح‌ وعده‌ ای‌ نیز‌ به‌ اسارت‌ رزمندگان‌ در‌ آمدند.

سردار شهید جعفر زاده فرمانده شجاع تیپ پیروز الغدیر خود با آرپی جی با دشمن می‌ جنگید ،‌ ودر‌ نهایت‌ در‌ این‌ عملیات‌ به. فیض‌ شهادت. رسیدند. به هر شکل دشمن توانست بخشی از مناطق ازدست داده را باز پس بگیرد رزمندگان تیپ الغدیر در الصخره حماسه آفریدند دشمن از سه جهت به سمت آنها هجوم میاورد جنگ تن به تن و تن‌ باتانک روی‌ میداد ،رزمندگانی که مجروح میشدند با قایق به عقب حمل می شدند به لحاظ شرایط منطقه و سختی درگیری وکمبود تجهیزات دشمن منطقه الصخره و بعضی از مناطق. دیگر‌ را بازپس گرفت. تعدادی از رزمندگان به اسارت درامدند پیکر مطهر تعدادی از شهدا در انجا باقی‌ ماند ،‌جاده استراتژیکی خندق دردست رزمندگان بود که دلاور مردان تیپ الغدیر روی ان مستقر شده وان‌ را حفظ نمودن دراین عملیاد بیش از ۸۰نفر از دلاور مردان تیپ الغدیر به شهادت رسیدندوعده ای نیز مفقود گردیدند در این عملیات جمع زیادی از رزمندگان شهرستان بافق نیز شرکت داشتند که ۲۱ نفر از ان حماسه سازان به خیل شهدا پیوستند.
شهدای‌ شهرستان‌‌ بافق در‌ عملیات‌ بدر.

۱_شهید سید روح الله میرغنی زاده

۲_اصغرموفق

۳_محمدعلی خانی

۴_حسین رضایی بهدانی

۵_ماشاالله ابراهیمی

۶_علی مهدیزاده

۷_ محمدحسین کوشکی زاده

۸_محمدجوادکریمیان

۹_محمدجوادفتاحی

۱۰-نجاتعلی طالعی

۱۱_اکبررشیدی

۱۲_عباسعلی کارگر

۱۳_غلامحسین رحیمی

۱۴_ابراهیم حیدری

۱۵_حسین جلالی

۱۶_ محمدرضاپورسلطانی

۱۷-ابوالقاسم برزگری

۱۸-احمدامیری

۱۹-غلامرضاطالعی

۲۰-سیدرضاحسینی

۲۱-محمدتوکلی بنیزی

که به روح وروان پاک شهداو امام شهدا به ویژه شهدای عملیات بدر درود میفرستیم.
شادی روح شهدا فاتحه مع الصلوات
التماس دعا
راوی :
محمدرضادهقانزاده بافقی

ارسال دیدگاه