پایگاه خبری صبح بافق

۲۸ مهر ۱۴۰۳

اخبار روز

به گزارش صبح بافق؛ مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی در کنفرانس معدن کاری ایران که یزد برگزار شد گفت: زمانی که به آمارها و وضعیت کشور در هر بخش اقتصادی نگاه می کنیم از جمله مسئله معدن این ضرورت حضور جدی فضای دانشگاه بیشتر دیده می شود.

عضو بنیاد ملی نخبگان کشور در ادامه تصریح کرد: در ایران در حوزه معدن ۶۸ ماده معدنی، ۳۷ میلیارد ذخیره قطعی و ۵۷ میلیارد ذخیره بالقوه داریم، این یعنی ۷ درصد ذخایر معدنی جهان که رتبه دهم را از نظر تنوع ورتبه ۱۴ از لحاظ میزان ذخایر را داریم ولی تولیدات مواد معدنی %۶. درصد ناخالص است.

مهندس حمیدیان به فرآوری باطله های شرکت سنگ آهن اشاره و بیان داشت: در حوزه فناوری ها موضوع کاهش ضایعات و باطله های معدنی را داریم که نشان می دهد بهینه عمل نشده و باطله های مجموعه سنگ آهن مرکزی باطله های مفصلی است که در این سالیان سال انباشته شده که روی این مسئله هم متمرکز شدیم.  در مقوله علم و فناوری دو فاکتور زمان و ضمانت را به شدت نیاز داریم که دانشگاه ها و مجموعه های دانشگاهی باید به حوزه آموزش خود اضافه کنند.

سرپرست شرکت سنگ آهن مرکزی اظهار داشت: در مسیر توسعه فرصت های تاریخی ایران را به دلیل اینکه زمان را در نظر نگرفته به اسارت گرفتیم.

مشاور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد کشور گفت: در مجموعه شرکت سنگ آهن مرکزی در بحث فرآوری و عناصر نادر خاکی قطار ما در حال حرکت است اگر در حوزه فناوری کاری می توانند انجام دهند از دانشگاه به شرکت سنگ آهن در قالب تیم های مختلف مسئله های ما را در موضوع زمین و عملیات حل کنید.

حمیدیان از اعلام آمادگی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق برای پذیرش دانشجو در رشته معدن خبر داد و افزود: مهم ترین مسئله ای که امروز با آن مواجه هستیم بحث سن بلوغ دانشگاهی ها در ارتباط با مجموعه های معدنی است، در شرکت سنگ آهن مرکزی این آمادگی را داریم که دانشجوی سال اول رشته معدن را معرفی و باید مدل دانشکده های معدن را تغییر دهیم. در مجموعه شرکت سنگ آهن مرکزی آمادگی سرمایه گذاری در حوزه شرکت دانش بنیان را داریم ولی فوریت های ما را مجموعه دانشگاهی توجه داشته و اگر دانشگاه می خواهد خود را به نقش آفرینی در ارتباط با مجموعه صنعت ارتباط دهد این اتفاق باید رخ و اکثر راهکارهای ما در این حوزه نباشد.

سرپرست شرکت سنگ آهن مرکزی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم جلوی خروج نخبگان را بگیریم در روز اول ثبت نام دانشگاه در حوزه های معدن باید در دفاتر شرکت های معدنی باشد. باید بپذیریم که زمانی گفته می شد توسعه دانش در بخش های مختلف بر عهده دولت است ولی واقعیت این است که امروز نه دولت بودجه این کار و نه توان این مسئله را دارد و ولی اتفاقی که باید رخ دهد این است که باید به سمت سرمایه گذاری برویم.

حمیدیان به شناخت کم مدیران معدنی از حوزه های فناوری اشاره و بیان داشت: شناخت مدیران معدنی از حوزه های فناوری به شدت کم است و این خلاء را دانشگاها باید پر کنند، ما ظرفیت زیرساخت را فراهم می کنیم ولی در حوزه تبلیغات، شناسایی واعتماد ایجاد کردن در این مورد مهم است.

ارسال دیدگاه