پایگاه خبری صبح بافق

۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار روز

صبح بافق؛ 

ازدواج و انتخاب همسر پیوند بین دو فرد نیست بلکه در واقع پیوند دو خانواده و رقم زدن یک نسل خواهد بود پس باید موشکافانه و با اطلاع کامل و کافی پیش رفت در این بین با وسایل و مباحث مختلفی رو به رو خواهیم شد. به عنوان مثال کی؟ و چگونه انتخاب کنم؟ از کجا انتخاب کنم؟ با کمک چه شخص یا اشخاصی انتخاب کنم؟ خودم انتخاب کنم یا خانواده ام یا شخص دیگری؟

 بیشتر قدیمی های ما می گویند در دوران ما دختر و پسر تا زمان عقد یکدیگر را ندیده بودند و بر اساس انتخاب پدر و مادر ازدواج می‌کردند و هیچ گونه از این مسائل و مشکلات و طلاق ها نبود‌. وقتی یک نگاه گذرا می کنیم همین امر نیز دیده می‌شود اما در واقع با نگاه موشکافانه می توان به طور خلاصه اینچنین ریشه یابی کرد که در گذشته تربیت و تاسی فرزندان بیشتر از خانواده یعنی پدر، مادر، خواهران و برادران بزرگتر بوده است. پدر و مادرها نیز وقتی تصمیم به انتخاب همسر برای فرزندان خود می گرفتند با توجه به شناختی که از پدر و مادر و خاندان فرد مورد نظر خود داشته اند ویژگی های اخلاقی و خانوادگی آن فرد را دانسته و بر اساس این که آیا این ویژگی ها مد نظر آنها بوده و مورد پسند هست یا خیر انتخاب یا جواب مثبت و منفی می دادند از این رو عدم دیدار و شناخت دختر و پسر زیاد مطرح نبود و یا تاثیر به سزایی نداشته است اما با گذشت زمان و پیشرفت جوامع و تغییر شرایط، میزان تاثیر گذاری خانواده بر تربیت خواه و ناخواه کم شده است به گونه‌ای که از ۷۰ الی ۸۵ درصد به چیزی حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد رسیده است و مواردی همچون محیط های آموزشی مثل مدرسه و دانشگاه دوستان، فضای مجازی و الگوها و نماد های غیر متعارف و بعضاً غیر بومی اثرگذار شده و بیشترین درصد اثر گذاری را به خود اختصاص داده‌اند به گونه ای که بعضا دیده شده همین عوامل یک خانواده را دگرگون کرده است چه برسد به افراد و به خصوص نسل جوان را…

 از طرفی مشغله های زندگی به گونه‌ای پدر و مادر را در آماج طوفان های مختلف زندگی گرفتار کرده اند که رسیدگی و پیشرفت خود در مسائل مختلف به دست فراموشی سپرده شده است به بیان دیگر پدر و مادر وقتی برای آپدیت شدن و به روزرسانی کردن خود ندارند تا بتوانند همگام و همراه فرزندان خود در جهان اطراف حضور داشته باشد و این امر در دنیای امروز با این سرعت پیشرفت امری دور از انتظار و بعید نیست به زبان ساده تر مثلا در علم پزشکی آیا می توان مثل گذشته بود؟ آیا پدر و مادر می‌توانند خود راه درمان و مراقبت های خاص از فرزندان بیمارشان را دریافت کرده و اجرا کند و یا در مورد مسائل آموزشی هم همینطور آیا می توانند مسائل آموزشی را به فرزندان آموزش دهند یا حتی در مورد یک رانندگی به ظاهر ساده نیاز به کلی کلاس و آموزش و داشتن مدرک یا همان گواهینامه رانندگی است حال این سوال مطرح می شود با این وجود آیا خانواده ها و حتی خود فرزندان نباید به دنبال شخصی باشند که بتواند آنها را در این امر مهم و حساس یعنی انتخاب همسر راهنمایی و همراهی کند و در این بین اطلاعات لازم و کافی را هم به پدر، مادر و هم به فرزندان انتقال دهد.

 با توجه به مطالب گفته شده وجود چنین شخصی لازم و کاربردی خواهد بود فردی متخصص و آگاه و خیرخواه که بتوانند بهترین آگاهی ها را در راستای پیوند دو خانواده و تشکیل یک نسل به افراد انتقال دهد و جای تعجب و تاسف هست که بسیاری از خانواده ها در موارد گوناگون از جمله خرید خانه، ماشین، انتخاب رشته تحصیلی فرزندان، انتخاب رشته دانشگاهی و دانشگاه محل تحصیل فرزندان از افراد کار بلد و مشاوران حاذق استفاده می‌کنند اما در این امر سرنوشت‌ساز خیر، به خود متکی شده و گاهآ با آوردن اسم مشاور عصبانی شده و ناراحت از اینکه مگر من خودم بد فرزندم را می خواهم! که دیگران برای او تصمیم بگیرد؟

در حالی که اساس کار و وظیفه مشاور آگاهی‌بخشی بوده و تصمیم نهایی با خود فرد و خانواده وی است. این برخورد گاهی از روی ناآگاهی از کار و حیطه وظایف مشاور بوده تا جایی که برخی مشاوره رفتن را دال بر بیماری روانی داشتن، دانسته؛ که این شاید به خاطر عدم آگاهی از تفاوت مشاوره و روانشناسی با روانپزشکی باشد. یا به علت بسته بودن فرهنگ جامعه پذیرای آن نبود. برخی دیگر اهمیت و جایگاه آن را نمیداند که مختصری توضیح داده شد و در ادامه این مثال را برای شما میاورم که چطور ما برای اینکه فرزندانمان بتوانند رانندگی کنند حاضر هستیم آنها را به کلاسهای آمادگی و آموزشی رانندگی فرستاده و با این که هزینه مالی میکنیم این اجازه را نیز میدهیم که در نوبت های مختلف از فرزند ما آزمون گرفته و در صورت عدم قبولی مجدد به کلاس و آموزش برود تا بتواند به حدی از آگاهی برسد که در آزمون نمره قبولی و گواهینامه رانندگی دریافت کند. پرداخت هزینه کلاس های تئوری، آزمون کلاس تئوری (آیین نامه)، آموزش رانندگی در روز و شب و برخی از اقدامات مثل پارک دوبل و… در حالی که شاید در شهر ما هیچ وقت به آن نیاز نشود اما دانستن و آگاهی آن لازم است و در نهایت آزمون عملی از مراحل گرفتن یک گواهینامه هست بماند که تا مدت ها به آنها اجازه نمی‌دهیم که تنها از اتومبیل استفاده کنند و یا اجازه تردد از جاهای شلوغ یا بین شهری را نیز ندارند. اما برای انتخاب همسر که در واقع پیوند دو خانواده و تشکیل یک نسل هست حاضر به حضور خود و یا فرزندانمان در کلاس های آموزش ازدواج نیستیم…

ادامه دارد…

با ما صحبت کنید

گروه جهادی دوهمدم

ارسال دیدگاه