پایگاه خبری صبح بافق

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار روز

به گزارش صبح بافق؛ سید جلال موسوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست بافق با اشاره به خشکسالی‌های پی در پی و تأثیر آن در محیط زیست گفت: تبعات خشکسالی  فراتر از مباحث مربوط به زاد و ولد حیات وحش است و فقط به امسال نیز ختم نمی‌شود و تأثیرات منفی آن به سال‌های بعد نیز خواهد رسید.

وی در ادامه افزود: خشک شدن بوته‌ها و درختچه‌ها و درختان که بوجود آمدن آن‌ها سالیان سال طول کشیده و نیاز است سال‌ها شرایط مناسب و پر باران وجود داشته باشد تا دوباره به حالت پایدار برسند، از جمله تبعات خشکسالی‌های اخیر است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بافق اظهار داشت: کاهش تولید علوفه که منبع تأمین‌کننده و حیات در کلیه اکوسیستم‌های موجودات زنده و محیط زندگی آن‌ها محسوب می‌شود از دیگر پیامدهای پدیده خشکسالی است.

موسوی تأکید کرد: بسیاری از گونه‌های جانوری که قدرت تحرک پایین دارند مانند خزندگان، دوزیستان و ماهیان و همچنین پرندگان خشکی‌زی که قدرت پرواز پایینی دارند مانند کبک، تیهو و امثالهم در این چنین شرایطی بسیار آسیب‌پذیر هستند.

وی عنوان کرد: هرچند شاید این گونه‌های جانوری در نگاه اول بی‌ارزش به نظر برسند اما تردیدی نیست که همه موجودات زنده در کره زمین تحت تأثیر یکدیگر قرار دارند حیات آن‌ها به حیات هم گره می‌خورد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بافق اضافه کرد: لذا انقراض یک گونه یا کاهش جمعیت یک گونه بر جهت و بقای سایر گونه‌ها تأثیرگذار است و این در حالی است که این گونه‌های جانوری تأمین‌کننده غذای گونه‌های جانوری طعمه‌خوار کوچک و در نهایت بزرگ و گونه‌های شاخص جانوری هستند.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه